Inez van Lamsweerde et Vinoodh Matadin est un couple néerlandais qui collaborent ensemble depuis les années 80. Ils sont les photographes récurrents de Björk depuis Vespertine, le plus souvent en collaboration avec M/M (Paris). Ils réalisent également avec Björk de nombreuses sessions photos promotionnelles, ainsi que des éditoriaux de mode.
Leur rencontre avec Björk
Notre première collaboration remonte à 1999 lorsqu’elle nous a demandé de réaliser la photo de couverture du coffret d’anthologie de ses clips. Je me souviens qu’elle était venue chez nous, à New York, pour échanger autour d’idées. Elle demeure, à notre connaissance, le seul être humain à la fois à l’écoute des manifestations de l’esprit et de la terre. Perpétuellement en phase avec ces deux mondes, Björk opère à un niveau de vibrations différent de celui de la plupart des gens.
« Björk, l’inclassable », Le Figaro, mai 2022
Collaboration avec Björk
Clips
Pochettes
- Volumen
- Vespertine
- Hidden Place
- Who is It ?
- Volta (livret)
- Biophilia
- Crystalline
- Cosmogony
- Virus
- Moon
- Vulnicura
Photoshoots Promo
- Vespertine (Photos promotionnelles)
- Medúlla (Photos promotionnelles
- Volta (Photos promotionnelles)
- Biophilia (Photos Promotionnelles)
- Vulnicura (Photos Promotionnelles 1 - 2)
Editoriaux / Magazines
- Interview 2009
- Time Magazine (Heart of Palme)
- Another Magazine 2010
Livres
Presse
“We’ve always said, she’s the only person we know that has a direct line between heaven and earth,” Inez van Lamsweerde says of Björk, the Icelandic artist whose 20-year retrospective opens at MoMA this Sunday. For the past 16 years, van Lamsweerde and Vinoodh Matadin (aka Inez & Vinoodh) have collaborated with Björk on nearly every one of her albums, and a spin through the museum show will reflect that : Look for album covers from Biophilia (2011) and Vulnicura (2015), or the hairpiece created for Medulla (2004). The three first met in 1999, when Björk asked the photographers to visualize the cover of her compilation Volumen. “From that moment on, we’ve had this connection that almost doesn’t need any words,” van Lamsweerde says, describing a process that begins with Björk sending over clips of videos, images, and bits of songs for inspiration. Though this exhibition won’t be Bjork’s inaugural appearance at MoMA (last year, her Biophilia app became the first in the museum’s permanent collection), it will be the first time her work has come together in this volume—tapping two decades and eight full-length albums by way of videos, instruments, songs, costumes, and objects. In anticipation of the retrospective, I spoke with van Lamsweerde about all things Björk, from their first shoot together to January’s cover of T : The New York Times Style Magazine.
Artsy - Mars 2015